Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Korczak, Janusz --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Polen --- Socio-educatieve problemen --- 323 --- jaarboek --- jeugddelinquentie --- jeugdhulpverlening --- jeugdigen --- kinderen --- opvoeding --- probleemgedrag --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Opvoeding --- Sociaal-emotioneel probleem --- Onderwijs --- Poëzie
Choose an application
BMLIK
Choose an application
Korczak, Janusz --- Basisonderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
In het weeshuis Dom Sierot organiseerde de bekende pedagoog Janusz Korczak (1878?1942) regelmatig creatieve activiteiten en voorstellingen. Enerzijds om de kinderen letterlijk een stem te geven, maar anderzijds ook om hen kennis te laten maken met een blijde en hoopvolle kant van het leven. Er werd toneel gespeeld, muziek gemaakt, voorgelezen en er werden verhalen verteld. Korczak vond de dag van vandaag voor kinderen essentieel. Kinderen hebben behoefte aan, zelfs recht op, plezier maken en kennis maken met de cultuur. Vaak staat het leven van kinderen in het teken van morgen en ligt de focus van hun ontwikkeling op het schoolse leren. Terwijl juist samen dingen doen en ontdekken kleur aan het leven NU geeft. Dit boek staat vol ideeën en inspiratie om samen, kinderen én volwassenen, allerlei activiteiten te ondernemen. Auteurs vanuit verschillende disciplines: kunst, natuur, techniek, dans, circus, muziek en spel geven voorbeelden en tips om direct aan de slag te gaan op een manier waarbij elk kind tot zijn recht kan komen. ?Wie zelf niet speelt, begrijpt er niets van!? Janusz Korczak (flaptekst)H.W.L. Keus-AsveldJanusz Korczak (pseudoniem van Henryk Goldszmit, 1878-1942) was een Pools-Joodse kinderarts/pedagoog en directeur van een weeshuis waarin kinderen werden gehoord en waar een kinderraad was. Korczak vond dat kinderen het recht hebben om niet morgen maar vandaag een fijne dag te hebben en om op een plezierige manier kennis te maken met cultuur. In dit jaarboek 2021 van de Janusz Korczak Stichting staan van diverse auteurs ideeën om als ouder/opvoeder samen met kinderen hoopvolle activiteiten en voorstellingen te ontwikkelen. Het gebied is divers: kunst, natuur, techniek, dans, circus, muziek en spel. Van elk onderdeel is er een uitleg, tips en voorbeelden. De tekst is duidelijk en voorzien van kleurenfoto?s en tekeningen. Met literatuuropgaven, QRcodes voor verdere informatie en een introductie van de tien auteurs. Een boek, waarin de initiatieven van Korczak vertaald zijn naar het heden, met het doel om opnieuw naar kinderen te leren kijken, hen met respect te behandelen en de dialoog met hen aan te gaan. Sinds 2002 geeft de stichting jaarboeken uit die steeds één thema behandelen.© NBD Biblion
Speelomgeving --- Spel --- Spelactiviteit --- Spelbegeleiding --- Spelbetrokkenheid --- Spelmateriaal --- Kunst --- Natuur --- Techniek (wetenschap) --- Dans --- Circus --- Muziek --- Opvoeder --- Opvoeding --- Korczak, Janusz --- Spelend leren --- Actief leren
Choose an application
#PBIB:+117.10 --- 431.2 --- Creativiteit --- Drama --- Film --- Filosoferen met kinderen --- Freinet, Célestin --- Korczak, Janusz --- Muzikale opvoeding --- Muzische vorming --- Reggio Emilia --- 477 --- Muzische vorming : Algemeen --- België --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Kunstzinnige opvoeding --- Muzische opvoeding --- Onderwijsstelsels --- #BSCH: vak: toneel --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Opvoeding --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kunstzinnige vorming --- Onderwijsstelsel
Choose an application
Korczak, Janusz --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Hoeveel vrijheid geef je een kind om zijn eigen weg te gaan? Hoeveel beperkingen leg je hem op, welke grenzen zijn er, hoe leer je hem of haar de nodige zelfdiscipline? Deze dilemma's, waar iedere opvoeder mee te maken heeft, zijn niet nieuw."Moeten we dan alles goedvinden" is een uitspraak van Janusz Korczak (1878 - 1942), grondlegger van de rechten van het kind. Zijn leven lang was hij op zoek naar een antwoord en hij kwam tot de conclusie: ?"k weet het niet!" Iedere situatie vraagt om een zorgvuldige afweging, waarbij het recht van het kind op respect voorop staat.Nadrukkelijk gaf Korczak ook ruimte aan de vraag van kinderen: Moeten wíj dan alles goedvinden? Kinderen hebben ook het recht het gedrag van volwassenen aan de kaak te stellen.Korczak zegt wel hoe het in zijn optiek in ieder geval niét moet. Er zijn daarom uitspraken van hem opgenomen die tot nadenken stemmen en richting geven bij de mooie en soms weerbarstige zoekttocht van kinderen en hun opvoeders.Verschillende auteurs beschrijven in dit jaarboek van de Janusz Korczak Stichting hoe zij met deze dilemma's omgaan: thuis, in het onderwijs, bij de sportclub of in de jeugdzorg. Naast praktijkverhalen wordt door enkele auteurs ook een grondige pedagogische analyse gemaakt.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/80/opvoeden/2203/moeten-we-dan-alles-goedvinden?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=mailing_8922
Rechten van het kind --- Opvoeding --- Opvoeders --- Leraren --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- pedagogie --- opvoeding --- Pedagogie --- Korczak, Janusz --- Kinderrechten --- Opvoeder --- Leraar --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|